اسرار عالم حيوانات

و سپاهيان سليمان رفتند تا به سرزمين مورچگان رسيدند.
موری ندا در داد : ای مورچگان به سرای خويش درآييد! مبادا سليمان و سپاهيانش شما را در هم بکوبند!آنها نمی‌فهمند!
سليمان خنديد...

 
سوره نمل (مورچه) آيه ۱۸

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ
è
هيچ جنبنده ای در روی زمين نيست و هيچ پرنده ای با بالهای خود در هوا نمی پرد مگر آنکه چون شما امتهايی هستند ما در اين کتاب هيچ چيزی را فروگذار نکرده ايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد می آورند.

تا به حال به اين آيه دقت نکرده بودم. خدا حيوانات و پرندگان را امتهايی مانند ما می‌داند که آنها هم حشر و رستاخيز دارند. امت به معنای يک مجموعه هدفدار است يا افراد بسياری که در قالب مجموعه‌ واحدی جمع شده باشند. نکته ظريفی در اين آيه ديدم: خدا می‌فرماید ما در اين کتاب هيچ چيزی را فروگذار نکرده ايم بلافاصله آيات مشابهی از سوره نمل (۱۶ تا ۲۳) و سوره انبيا (۷۹) به يادم آمد :

و سليمان وارث داوود شد و گفت : ای مردم ، به ما زبان مرغان آموختند و از هر نعمتی ارزانی داشتند و اين عنايتی است آشکار .سپاهيان سليمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمدند و آنها به صف می رفتند، تا به وادی مورچگان رسيدند مورچه ای گفت : ای مورچگان ، به لانه های خود برويد تا سليمان و لشکريانش شما را بی خبر در هم نکوبند سليمان از سخن او لبخند زد و گفت : ای پروردگار من ، مرا وادار تا سپاس ، نعمت تو را که بر من و پدر و مادر من ارزانی داشته ای به جای آورم و کارهای شايسته ای کنم که تو خشنود شوی ، و مرا به رحمت خود در شمار بندگان شايسته ات در آور. سليمان در ميان مرغان جست و جو کرد و گفت : چرا هدهد را نمی بينم ، آيا از غايب شدگان است؟ به سخت ترين وجهی عذابش می کنم يا سرش را می برم ، مگر آنکه برای من دليلی روشن بياورد .درنگش به درازا نکشيد هدهد آمد و گفت : به چيزی دست يافته ام که تو دست نيافته بودی و از سبا برايت خبری درست آورده ام زنی را يافته ام که بر آنها پادشاهی می کند از هر نعمتی برخوردار است و، تختی بزرگ دارد...

در آيات فوق هدهد به سليمان می‌گويد من به چيزی دست يافتم که تو نتوانستی! دقت کنيد که سليمان يک انسان عادی نبود حتی يک پيغمبر عادی هم نبود! امکانات فراوانی در اختيارش بود نیروهای طبيعی مثل باد و نیروهای مافوق طبيعی مثل جن گوش به فرمان او بودند. آيات فوق با دستاوردهای امروزی علم جانورشناسی قابل توجيه هم نيست. صداهايی که پرندگان از خود درمی‌آورند يا سيگنالهايی که مورچه‌ها با شاخکهايشان رد و بدل می کنند همگی پيامهايی ساده هستند و به سادگی می‌توان با همان ۳ واحد تئوری اطلاعاتی که دکتر عارف به ما ياد داد (!) ثابت کرد که ظرفيت انتقال مفاهيمی را که در اين آيات می‌بينيم ندارند. اين آيات بوضوح با تعبير فلاسفه از حيوان به عنوان يک موجود جاندار متحرک فاقد شعور تناقض دارد.

يکبار به عناوين سوره‌های قرآن نگاه بيندازيد: بقره (گاو ماده) - انعام (چارپايان) - نحل (زنبور عسل) - نمل - عنکبوت - فيل ... آيا اين همه تاکيد بر انواع حيوانات و حشرات برا ی آن نيست که توجه ما را به عالم ديگری جلب کند؟

کاشکی هستی زبانی داشتی                                تا ز هستان پرده‌ها برداشتی

حالا که دستم از تفسير جناب ملاصدرا کوتاه است٬ اين مطلب را با کلامی از علامه طباطبايی در ذيل آيه ۳۷ سوره انعام به پايان می‌برم٬ هنوز پرسشهای بسياری برايم باقيست و اميدوارم زودتر کسی را که از اسرار قرآن آگاهست ببينم:

از آيات بسياري استفاده مي شود كه نه تنها انسان و حيوانات محشور مي شوند، بلكه آسمانها و زمين و آفتاب و ماه و ستارگان و جن و سنگها و بتها و ساير شركائي كه مردم آنها را پرستش مي كنند و حتي طلا و نقره اي كه اندوخته شده و در راه خدا انفاق نگرديده همه محشور خواهند شد... حشر حيوانات شبيه حشر انسان است ، و آنها هم مبعوث شده ، و اعمالشان حاضر گشته و بر طبق آن پاداش و يا كيفر مي بينند. هر جنبده ظالمي ، چه انسان و چه حيوان ، بايد انتقام ديده و هلاك شود - دقت بفرمائيد لازمه انتقام از حيوانات ، در روز قيامت ، اين نيست كه حيوانات در شعور و اراده با انسان مساوي بوده و در عين بي زباني همه آن مدارج كمال را كه انسان در نفسانيات و روحيات سير مي كند، آنها نيز سير كنند.

و اما اينكه : آيا حيوانات تكاليف خود را در دنيا از پيغمبري كه وحي بر او نازل مي شود مي گيرند يا نه ؟ و آيا پيغمبراني كه فرضا هر كدام به يك نوع از انواع حيوانات مبعوث مي شوند، از افراد همان نوعند يا نه ؟ جوابش اين است كه : تاكنون بشر نتوانسته از عالم حيوانات سر درآورده و حجابهائي كه بين او و بين حيوانات وجود دارد، پس بزند، لذا بحث كردن ما پيرامون اين سوال ، فائده اي نداشته و جز سنگ به تاريكي انداختن چيز ديگري نيست ، كلام الهي نيز، تا آنجا كه ما از ظواهر آن مي فهميم ، كوچكترين اشاره اي به اين مطلب نداشته و در روايات وارده از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم ) و ائمه اهل بيت ( عليهمالسلام ) هم چيزي كه بتوان اعتماد بر آن نمود ديده نمي شود.

 

 


.یه سوال. آیا حیوانات هم عالم برزخ دارن.آیا روح اونا رو هم حضرت عزرائیل میگیره؟

 

 

تصور کنید که قرار است اسبها و شتر ها را   مجازات کنند و الاغ را به خاطر سر و صدای بی موقع  تنبیه کنند خروسهای بی محل در آتش می سوزند و  استر هایی که  بی دلیل جفتک زده و به دیگران اسیب رسانده اند پاهایشان قطع می شود پرنده ای که از فرط تنبلی تخم خود را در لانه دیگری می گذارد و از رنج بچه بزرگ کردن رها می شود دادخواست می شود

 
مورچه ای که زیر پا له شده است در محشر حاضر می شود و جلوی عبور شما را به بهشت می گیرد

 
گوسفندی از صاحب خود شکایت می کند و می گوید بارها با چوب به صورت من کوبیده است

 
خروسی از صاحبش شکایت می کند صاحب من مرا بی دلیل به جنگ با خروسهای دیگر وادار می کرد

 
و گاو میش می گوید بی دلیل مرا به میدان مبارزه می بردند و نیزه در تن من فرو می کردند  

حیوانی می گوید من شرم دارم بگویم با من چه می کردند

طو طی ها و قناری ها از این که در دنیا زندانی قفس بودند شکایت می کنند

گربه ها می گویند ما را بی دلیل هر کجا می دیدند پیشده می کردند

 

پس مراقب باشیم  حق هیچ حیوانی را ضایع   نکنیم

 

 

 
اكثر مفسران قرآن كریم با استفاده از    آیات و روایات زیاد معتقدند كه حیوانات مانند انسان  در قیامت محشور می شوند. یكی از آیات این است:

"
هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای كه با دو بال خود پرواز می كند،‌ نیست، مگر این كه امت هایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این كتاب فروگزار نكردیم سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند".[24]

 

مرحوم علامه طباطبایی دربارة‌ محشور شدن حیوانات می فرماید: "آیات در این باره بسیار و روایات از حد شمار بیرون است. آیا حشر حیوانات شبیه حشر انسان است و آن ها هم برانگیخته شده و اعمالشان حاضر گشته، طبق آن پاداش یا كیفر می بینند؟ پاسخ: آری معنای محشور شدن همین است".[25]

 

آیت الله مصباح یزدی می نویسد: "آیات قرآن دلالت دارد بر این كه حیوانات حشر دارند،[26] از جمله: "و اذالوحوش حشرت؛ و در آن هنگامی كه حیوانات وحشی محشور می شوند".[27]

 

از ابوذر نقل شده: خدمت پیامبر(ص) بودیم كه دو بُز به یكدیگر شاخ زدند، حضرت فرمود: می دانید چرا این ها به یكدیگر شاخ زدند؟ عرض كردند: نه، فرمود: ولی خدا می داند چرا و به زودی میان آن ها داوری خواهد كرد.[28]

امام صادق(ع) فرمود: "شتری كه سه بار (در خبر دیگر هفت بار) با او به حج رفته باشند از چارپایان بهشت می شود".[29]

 

امام زین العابدین(ع) به پسرش امام باقر(ع) وصیت كرد: "من با شترم بیست بار به حج رفته ام. وقتی مُرد دفنش كن تا طعمة درندگان نشود، زیرا رسول خدا(ص) فرمود: شتری كه هفت مرتبه با او به عرفات رفته باشند، خدا آن را از چهار پایان بهشت قرار می دهد".[30]

نتیجه: حیوانات در قیامت محشور می شوند و طبق اعمالشان پاداش و كیفر می بینند.

 

[24]
انعام(6) آیة 38.

[25]
تفسیر المیزان (ترجمه) ج 7، ص 118.

[26]
محمد تقی مصباح یزدی، معارف قرآن، ص 380.

[27]
تكویر (81) آیة 5.

[28]
تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 715، حدیث 69.

[29]
همان، ‌حدیث 68.

[30]
همان، حدیث 70..

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

از برخى آيات (انعام، 38 و تكوير، 5) و روايات استفاده مى شود كه حيوانات هم مانند انسان ها حشر دارند و در روز قيامت حاضر شده و در حد آگاهى و مسؤليت هايشان، حسابرسى مى شوند و هر كس به حق خود مى رسد، اگر در آيه 5 سوره تكوير، فقط نام حيوانات وحشى برده شده، يا به جهت غلبه است، يا به جهت ظلمى است كه حيوانات وحشى نسبت به بقيه حيوانات دارند و يا...; در اين جا اين پرسش باقى مى ماند كه آيا حيوانات هم تكليف دارند يا نه؟ در پاسخ بايد گفت كه تكليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراك و شعور متناسب خود را مى خواهد; تكاليفى كه در اسلام براى يك انسان وجود دارد، به گونه اى است كه انجام آن ها بدون داشتن يك سطح عالى از عقل و درك ممكن نيست، و حيوانات هم مكلّف به آن نيستند; زيرا شرط آن، يعنى عقل و درك متناسب با آن تكاليف در آن ها نيست; امّا مرحله ساده تر و پايين ترى از تكليف درباره آن ها تصور مى شود كه مختصرى فهم و شعور براى آن كافى است و نمى توان آن را در مورد حيوانات انكار كرد; به همين جهت، حشر آن ها هم با حشر انسان ها تفاوت دارد، انسان ها بعد از حسابرسى يا وارد بهشت و يا وارد جهنم مى شوند; ولى حيوانات، بهشت و جهنم ندارند; بلكه بعد از انتصاف و انتقام از يكديگر (مثلا حيوان بى شاخ از حيوان شاخ دار به جهت ظلمى كه به او كرده است، انتقام مى گيرد) مى ميرند و خاك مى شوند.•


پاورقي: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانى، ص 628، نشر دارالقلم، دمشق / تفسير نمونه.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

بسم رب المهدي عج

هر چقدر كه تقوي بيشتر باشه دخالت در امور كمتر ميشه ، حالا حداوند مي خواهد با اونا چكار كنه بمن چه ، خود بزرگوارش مي دونه

من خودمو بتونم از حيوانيت نجات بدم كلي كار كردم ولي ميخواستم بگم بنده يگ گربه اي در محل كار دارم كه هر وقت مارو ميبينه كنارمون حركت

مي كنه و ميفهمه كه من ميگم برو يا بشين يا ... خلاصه از محبت خارها گل مي شود چه برسد به گربه ، دمم برامون تكون ميده خدارو چي ديدي

شايد اين گربه در روزي در جايي عصاي دست ماشد و مارو نجات داد .والله اعلم

خداوندا از آن روزي كه مارو آفريدي *** بغير از معصيت چيزي نديدي

خداوندا بحق هشت و چارت *** زما بگذر شتر ديدي ، نديدي


 


 وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِی كِتَابٍ مُبِینٍ«هود-6»
هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‌داند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ ، در کتاب علم خدا]

وَلِلَّهِ یسْجُدُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ مِنْ دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا یسْتَكْبِرُونَ«محل-49»
(
نه تنها سایه‌ها، بلکه) تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، برای خدا سجده می‌کنند و تکبر نمی‌ورزند.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِیرٌ حَقَّ عَلَیهِ الْعَذَابُ وَمَنْ یهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یفْعَلُ مَا یشَاءُ«الحج-18»
آیا ندیدی که تمام کسانی که در آسمانها و کسانی که در زمینند برای خدا سجده می‌کنند؟! و (همچنین) خورشید و ماه و ستارگان و کوه‌ها و درختان و جنبندگان، و بسیاری از مردم! اما بسیاری (ابا دارند، و) فرمان عذاب درباره آنان حتمی است؛ و هر کس را خدا خوار کند، کسی او را گرامی نخواهد داشت! خداوند هر کار را بخواهد (و صلاح بداند) انجام می‌دهد!

اگر به این ایات توجه بفرمایید کلیه مو جودات از روی جبر خدا وند را پرستش میکنند لذا حشر آنان جهت صواب و عقاب نیست .

وَمِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا یشَاءُ قَدِیرٌ«شوری-29»
و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده؛ و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها تواناست!

در این ایه توجه بفرمایید خداوند کلیه موجودات را فقط جمع میکند . و بهشت و دوزخ مخصوص انسان است که امور را از روی اختیار انجام میدهد .



خدایا مرا آن ده که آن به

 

+ نوشته شده در  ساعت   توسط مجتبی   |